Acasă Sanatate 10 beneficii demonstrate ale uleiului de nucă de cocos pentru sănătate

10 beneficii demonstrate ale uleiului de nucă de cocos pentru sănătate

Uleiul de nucă de cocos este promovat la scară largă drept super aliment.

Combinația unică de acizi grași din uleiul de nucă de cocos poate avea efecte pozitive asupra corpului, cum ar fi stimularea pierderii de grăsime, a sănătății inimii și a funcției creierului.

Iată 10 beneficii demonstrate pe care uleiului de nucă de cocos le poate aduce sănătății.


Conține acizi grași sănătoși

Uleiul de nucă de cocos este bogat în anumite grăsimi saturate. Aceste grăsimi au efecte diferite în organism în comparație cu majoritatea altor grăsimi dietetice.

Acizii grași din uleiul de nucă de cocos îți pot încuraja corpul să ardă grăsimi și oferă energie rapidă corpului și creierului tău. De asemenea, aceștia cresc nivelul colesterolului bun (HDL) din sânge, ceea ce poate contribui la reducerea riscului de boli de inimă.

Majoritatea grăsimilor dietetice sunt caracterizate de prezența trigliceridelor cu lanț lung (LCT), în timp ce uleiul de nucă de cocos conține unele trigliceride cu lanț mediu (MCT), care sunt lanțuri de acizi grași mai scurte. (1 – sursa verificata)

Atunci când mănânci trigliceride MCT, acestea tind să se ducă direct la ficat. Corpul tău le folosește ca sursă rapidă de energie sau le transformă în cetone.

Cetonele pot avea efecte benefice puternice asupra creierul tău, iar cercetătorii studiază cetonele ca tratament pentru epilepsie, boala Alzheimer și alte afecțiuni.

REZUMAT

Uleiul de nucă de cocos are un conținut ridicat de MCT, un tip de grăsime pe care organismul îl metabolizează diferit față de majoritatea altor grăsimi. MCT-urile sunt responsabile pentru multe dintre beneficiile uleiului de nucă de cocos.


Poate stimula sănătatea inimii

Nuca de cocos este un aliment neobișnuit în lumea occidentală, persoanele care doresc să adopte un stil de viață sănătos fiind principalii consumatori.

Cu toate acestea, în unele părți ale lumii, nuca de cocos – care conține din plin ulei – este un element de bază în alimentația oamenilor din zonă, încă din cele mai vechi timpuri.

De exemplu, un studiu din 1981 a arătat că populația Tokelau, care trăiește într-un arhipelag din Oceanul Pacific de Sud, obțin peste 60% din caloriile consumate zilnic din nucă de cocos. Cercetătorii au constatat că acești oameni nu au numai o stare de sănătate generală bună, ci și rate foarte mici de boli de inimă.

Oamenii kitavani din Papua Noua Guinee mănâncă, de asemenea, multă nucă de cocos, alături de tuberculi, fructe și pește, și au foarte puține cazuri de atac de cord sau de boli de inimă. (2 -sursa verificata )

REZUMAT

Diverse populații din întreaga lume au prosperat timp de generații, consumând o cantitate substanțială de nucă de cocos, iar studiile arată că acestea beneficiază de o bună sănătate a inimii.


Încurajează arderea grăsimilor

Obezitatea este una dintre cele mai mari probleme de sănătate care afectează astăzi lumea occidentală.

În timp ce unii oameni cred că obezitatea este doar o chestiune legată de câte calorii mănâncă o persoană, noi spunem că este importantă și sursa acestor. Diferite alimente îți afectează corpul și hormonii în mod divers.

MCT-urile din uleiul de nucă de cocos pot crește numărul de calorii pe care corpul le arde în comparație cu acizii grași cu lanț mai lung. ( 3 – sursa verificata)

Un studiu a demonstrat cum consumul de 15-30 de grame de MCT pe zi a crescut arderile de energie în 24 de ore cu 5%. ( 4 – sursa verificata)

Cu toate acestea, aceste studii nu au analizat în mod specific efectele uleiului de nucă de cocos. Ele au examinat efectele MCT-urilor asupra sănătății, excluzând acidul lauric, care constituie aproximativ 14% din uleiul de nucă de cocos.

În prezent, nu există studii concrete care să demonstreze legătura directă între consumul de ulei de nucă de cocos și numărul de calorii arse.

Reține că uleiul de nucă de cocos are un conținut foarte mare de calorii și poate duce cu ușurință la o creștere în greutate dacă este consumat în cantități mari.

REZUMAT

Cercetările arată că MCT-urile pot crește numărul de calorii arse în 24 de ore cu până la 5%. Cu toate acestea, uleiul de nucă de cocos în sine s-ar putea să nu aibă același efect.


Poate avea efecte antimicrobiene

Acidul lauric constituie aproximativ 50% din acizii grași din uleiul de nucă de cocos. ( 5 -sursa verificata)

Când corpul tău digeră acid lauric, formează o substanță numită monolaurin. Atât acidul lauric, cât și monolaurinul pot ucide agenți patogeni dăunători, cum ar fi bacteriile, virusurile și ciupercile. (6 √)

De exemplu, anumite studii de laborator arată că aceste substanțe ajută la uciderea bacteriilor Staphylococcus aureus, care provoacă infecții stafilococice, și poate ucide ciuperca Candida albicans, o sursă comună de infecții în rândul oamenilor. (7√)

Există, de asemenea, unele dovezi care arată că folosirea uleiului de nucă de cocos ca apă de gură ajută la o igienă orală sănătoasă, deși cercetătorii consideră că probele nu sunt suficiente. ( 8 √)

Nu există nicio dovadă că uleiul de nucă de cocos poate reduce riscul de răceală sau de infecții interne.

REZUMAT

Folosirea uleiului de nucă de cocos ca apă de gură poate preveni infecțiile bucale, dar sunt necesare mai multe dovezi.


Poate reduce foamea

O caracteristică interesantă a MCT-urilor este aceea că pot reduce foamea.

Acest lucru poate fi legat de modul în care corpul metabolizează grăsimile, deoarece cetonele pot reduce pofta de mâncare a unei persoane.

Într-un studiu, 6 bărbați sănătoși au mâncat cantități diferite de MCT și LCT. Cei care au mâncat mai mult MCT au consumat mai puține calorii pe zi. (9√)

Un alt studiu efectuat pe 14 bărbați sănătoși a indicat că cei care au mâncat cei mai mulți MCT la micul dejun au consumat mai puține calorii la prânz. (10 √)

Aceste studii au avut o amploare destul de redusă și s-au desfășurat pe o perioadă de timp foarte scurtă. Dacă acest efect ar persista pe termen lung, ar putea duce la reducerea greutății corporale în câțiva ani.

Deși uleiul de nucă de cocos este una dintre cele mai bogate surse naturale de MCT, nu există dovezi că aportul de ulei de cocos reduce pofta de mâncare mai mult decât alte uleiuri.

Mai mult de atât, un alt studiu a arătat că uleiul de nucă de cocos este mai puțin hrănitor decât uleiul MCT. ( 11 √)

REZUMAT

MCT-urile pot reduce semnificativ pofta de mâncare, ceea ce poate duce la reducerea greutății corporale pe termen lung.


Poate reduce convulsiile

Cercetătorii studiază în prezent dieta ketogenă, care este o dietă bazată pe un aport foarte scăzut de carbohidrați și unul bogat de grăsimi, în vederea tratării diverselor afecțiuni.

Cea mai cunoscută utilizare terapeutică a acestei diete este tratarea epilepsiei rezistente la medicamente în rândul copiilor. (12 √ )

Dieta reduce dramatic rata convulsiilor la copiii cu epilepsie, chiar și la cei care nu au raportat rezultate pozitive cu mai multe tipuri de medicamente. Cercetătorii încă nu sunt siguri care este cauza acestui fenomen.

Reducerea aportului de carbohidrați și creșterea aportului de grăsimi duce la creșterea considerabilă a concentrațiilor de cetone în sânge.

Deoarece MCT-urile din uleiul de nucă de cocos sunt transportate direct la ficat și transformate în cetone, profesioniștii din domeniul sănătății pot utiliza o dietă keto modificată care include MCT și un aport mai generos de carbohidrați pentru a induce ketoza și a ajuta la tratarea epilepsiei. (13 )

REZUMAT

MCT-urile din uleiul de nucă de cocos pot crește concentrația din sânge a corpurilor cetonice, ceea ce poate ajuta la reducerea convulsiilor la copiii cu epilepsie.


Poate crește colesterolul HDL (bun)

Uleiul de nucă de cocos conține grăsimi naturale saturate care cresc nivelul de colesterol HDL (bun) din corp. De asemenea, poate ajuta la transformarea colesterolul LDL (rău) în forme mai puțin dăunătoare.

Prin creșterea HDL, mulți experți consideră că uleiul de nucă de cocos poate stimula sănătatea inimii în comparație cu multe alte grăsimi.

Într-un studiu efectuat pe 40 de femei, uleiul de nucă de cocos a redus în rândul acestora nivelul general de colesterol și colesterolul LDL (rău) în timp ce a crescut HDL, comparativ cu uleiul de soia. (14)

Un alt studiu efectuat pe 116 adulți a arătat că în urma unei diete care a inclus și ulei de nucă de cocos a crescut nivelul de colesterol HDL (bun) la persoanele cu boală coronariană. (15)

REZUMAT

Câteva studii au arătat că uleiul de nucă de cocos poate ridica nivelul colesterolului HDL (bun) din sânge, care este responsabil pentru buna sănătate metabolică și scăderea riscului de boli de inimă.


Poate proteja pielea, părul și dinții

Uleiul de nucă de cocos are multe utilizări care nu au nicio legătură cu consumul acestuia.

Multe persoane îl folosesc în scopuri cosmetice pentru a își întări sănătatea și aspectul pielii și părului.

Studiile arată că uleiul de nucă de cocos poate îmbunătăți nivelul de hidratare al pielii uscate și poate reduce simptomele eczemelor. (16)

Uleiul de nucă de cocos poate proteja împotriva deteriorării părului. Un studiu arată că poate funcționa și ca o slabă soluție de protecție solară, blocând aproximativ 20% din razele ultraviolete ale soarelui.

Gargara cu ulei de nucă de cocos poate ucide unele dintre bacteriile dăunătoare din gură. Aceasta poate îmbunătăți sănătatea dentară și poate reduce respirația urât mirositoare, dar și în acest caz avem nevoie de mai multe cercetări.

REZUMAT

Oamenii pot folosi ulei de nucă de cocos pentru piele, păr și dinți. Studiile sugerează că acesta funcționează ca hidratant pentru piele, protejează împotriva leziunilor pielii și îmbunătățește sănătatea orală.


Poate stimula funcția creierului în boala Alzheimer

Boala Alzheimer este cea mai frecventă cauză a demenței. De obicei afectează adulții în vârstă.

Această afecțiune reduce capacitatea creierului de a folosi glucoza pentru energie.

Cercetătorii au sugerat că cetonele pot oferi o sursă de energie alternativă pentru aceste celule cerebrale care funcționează defectuos, pentru a reduce simptomele bolii Alzheimer. (17)

Autorii unui studiu din 2006 au raportat că MCT-urile au îmbunătățit funcția creierului la persoanele cu forme mai ușoare ale bolii Alzheimer.

Cu toate acestea, cercetările sunt încă în stadiul preliminar și nicio dovadă nu sugerează că uleiul de cocos în sine combate această boală.

REZUMAT

Studii preliminarii sugerează că MCT-urile pot crește nivelul cetonelor în sânge și au potențial în a ameliora simptomele Alzheimer-ului. Cu toate acestea, sunt necesare studii suplimentare.


Poate ajuta la reducerea grăsimilor abdominale dăunătoare

Deoarece unii dintre acizii grași din uleiul de nucă de cocos pot reduce pofta de mâncare și pot spori arderea grăsimilor, acesta poate ajuta, de asemenea, la pierderea în greutate.

Grăsimea abdominală sau grăsimea viscerală se află în cavitatea abdominală și în jurul organelor. MCT-urile par a fi deosebit de eficiente la reducerea grăsimii din burtă în comparație cu LCT-urile.

Grăsimea abdominală este cel mai dăunător tip de grăsime, ea este strâns legată de multe boli cronice.

Circumferința taliei este un marker ușor și precis pentru cantitatea de grăsime din cavitatea abdominală.

Într-un studiu care a durat 12 săptămâni și a inclus 40 de femei cu obezitate abdominală, cele care au luat 2 linguri (30 ml) de ulei de nucă de cocos pe zi au raportat o reducere semnificativă atât a indicelui de masă corporală (IMC) cât și a circumferinței taliei. (18)

Între timp, un studiu care a durat 4 săptămâni și a inclus 20 de bărbați cu obezitate a arătat o reducere a circumferinței taliei de 2,86 cm după ce au luat 2 linguri (30 ml) de ulei de nucă de cocos pe zi. (19)

Uleiul de nucă de cocos este bogat în calorii, așa că ar trebui folosit în cantități reduse. Înlocuirea unora dintre celelalte grăsimi folosite la gătit cu ulei de nucă de cocos ar putea avea un efect redus în ceea ce privește pierderea în greutate, dar în general, dovezile nu sunt consecvente.


Concluzie

Uleiul derivat din nuca de cocos are o serie de beneficii pentru sănătate.

Pentru a profita la maxim de acesta, asigură-te că alegi ulei de nucă de cocos organic, în loc de produse rafinate.