Acasă Cool Nu-mi place să meditez. Iată de ce o fac oricum

Nu-mi place să meditez. Iată de ce o fac oricum

meditatie

Nu-mi place să meditez. Dar când o fac regulat, viața mea este mai bună.

Stresul este redus. Sănătatea mea se îmbunătățește. Problemele par mai mici și eu par mai puternic.

Oricât de mult nu îmi place să o recunosc, nu sunt totuși un fan al meditației. Aceasta mi se pare nefirească, în ciuda celor 36 de ani de studiu al artelor marțiale și a interesului pentru dezvoltare personală și menținere a sănătății și a unei stări de bine generale.

Îmi dau seama că acest lucru nu mă pune într-o lumină pozitivă, ca persoană, cam ca și părerile mele despre aikido, muzică de jazz, plăcintă cu dovleac și „A Prairie Home Companion.” Faptul că nu-mi plac aceste lucruri nu înseamnă că sunt rele, înseamnă că eu nu sunt atât de bun pe cât aș putea fi.

Mai rău, când meditez regulat, consider că viața mea este mai bună. Stresul este mai mic și sănătatea mea se îmbunătățește.

Mă pot concentra mai mult pe munca mea și am o tendință mai scăzută de a spune prietenilor, colegilor și celor dragi lucruri pe care apoi le regret. Problemele par mai mici și eu par mai puternic.

Și nu sunt singurul. În ultimele decenii, o multitudine de cercetări  au ajuns la concluzia că meditația este bună pentru noi și că toți ar trebui să medităm câteva minute în fiecare zi.

  • Meditația s-a demonstrat de nenumărate ori (aici, aici si aici) a fi benefică în reducerea stresului, cu toate beneficiile fizice, sociale și emoționale pe care acest lucru le oferă
  • Studii multiple au dus la concluzia că meditația poate reduce sentimentele de depresie și anxietate.
  • În 2003, cercetătorii au constatat că meditația regulată contribuie la stimularea funcției imunitare.
  • Potrivit mai multor studii, realizate în 2016 și 2017, meditația poate ajuta la combaterea durerii.

Acestea sunt doar niște generalități, iar concluzia clară este:

Meditația este bună pentru mine și pentru tine, oricât de mult ne dorim să nu o facem. Este ca și o masă vegetariană o dată sau de două ori pe săptămână.

Așadar, de la un meditator îndoielnic către alții, iată ce am învățat despre meditație și cum îți poate îmbunătăți viața.


Nu trebuie doar să stai

Non-practicienii își închipuie uneori meditația ca fiind plictisitoare și dacă nu este realizată într-un anumit fel, într-adevăr poate fi. Dar există mai multe tipuri de meditație, astfel încât să poți găsi cu ușurință una care ți se potrivește. Iată doar câteva alternative:

  • Mersul pe jos îți calmează mintea atunci când te concentrezi la pasul tău și la mers (mai degrabă decât, de exemplu, a te concentra pe respirația ta). Mersul într-un labirint este o practică de contemplare veche de secole, comună mai multor credințe, inclusiv catolicismului;
  • Kata este practica formală a artelor marțiale, inclusiv tai-chi. Mișcările acestei practici sunt atât de complexe încât devine imposibil să ne gândim la alte lucruri, permițând o concentrare meditativă profundă;
  • Ascultă muzică, în special muzică fără versuri, are aceleași impact ca și meditația, permițându-ți să fii transportat de sunete, departe de gânduri rătăcite și străine;
  • Meditația zilnică prin intermediul sarcinilor este aceea în care te ocupi de o sarcină – cum ar fi gătitul, spălatul vaselor sau a te îmbrăca și să te concentrezi asupra acelui lucru precum un maestru de kung-fu.

Acestea sunt doar câteva exemple. Alte opțiuni pentru meditație includ meditația prin iubire-bunătate, relaxarea ghidată, meditația respiratorie, meditația Zazen, meditația de conștientizare, Kundalini, meditaţia chakrelor, Pranayama …

Ideea este că trebuie să existe un fel de meditație care funcționează bine în funcție de gusturile și perspectivele tale, este doar o chestiune de timp să găsești meditația potrivită.


Creierul tău s-ar putea să îți pună piedici

Meditația se vrea a fi o liniște a minții, unde să nu te gândești la nimic în mod special (sau la nimic altceva decât la acțiunea de a  medita) pentru a permite acelui zgomot de fundal să se filtreze și să te lase să te odihnești. Acesta este motivul pentru care exercițiul poate fi meditativ: la un moment dat nu te poți gândi decât la exercițiu.

Dar pe parcurs, în timpul fiecărei sesiuni de meditație, gândurile vor continua să apară și să încerce să îți distragă atenția. Acest lucru se întâmplă tot timpul la început, dar iată un secret: Li se întâmplă tot timpul și maeștrilor.

Ideea este ca în timpul meditației să nu te chinui să elimini total acele gânduri rătăcite. Trebuie să le lași să-ți treacă prin minte fără să te agăți de ele.

În primele etape ale învățării, vei eșua de multe ori. Vei medita un timp și îți vei da seama brusc că te-ai oprit undeva de-a lungul drumului pentru a te gândi la lista ta de activități și ce pregătești în seara aceea pentru cină.

În cele din urmă, acest lucru se va întâmpla din ce în ce mai rar și vei deveni frustrat când gândurile intervin. Vei putea în final să lași gândurile să treacă peste și prin mintea ta fără să prindă rădăcini, astfel încât să-ți poți continua meditația atât timp cât îți dorești.

Apropo de „atât timp cât îți dorești…”


Nu trebuie să-ți ia prea mult timp

Da, am citit poveștile despre Gichin Funakoshi (Părintele Karate-ului Modern) meditând o zi întreagă în timp ce stă sub o cascadă și despre refugii în care oamenii petrec întregul weekend într-un fel de transă, și probabil, unele dintre aceste povești sunt adevărate.

Asta nu înseamnă că trebuie să meditezi ore întregi pentru a obține ceva prin meditație.

Studiile pe care le-am menționat mai sus au fost realizate cu subiecți care au meditat mai puțin de o oră, în majoritatea cazurilor mai puțin de 15 minute și chiar și acele sesiuni au dus la îmbunătățiri semnificative pentru sănătatea lor fizică, emoțională și psihologică.

Unii dintre maeștrii cu care am vorbit personal ne sfătuiesc să începem cu doar un minut de meditație pe zi. Acest lucru nu va fi suficient pentru a obține beneficii uriașe și de lungă durată, dar are două avantaje:

  1. Vei reusi. Oricine poate medita un minut, indiferent cât de ocupat sau distras este.
  2. Vei fi surprins în mod plăcut cât de mult face diferența în următoarele 10 minute din viața ta.

Personal, am simțit că acești doi factori combinați sunt o motivație excelentă. Sub influența puternicii motivații a succesului imediat și simțind impactul pe termen scurt al acelui minut, mi-am luat mai în serios angajamentul de a  învăța cum să meditez.


Nu trebuie să fii un anumit „tip” de persoană pentru a medita.

Meditația a scăpat de reputația „hippie” pe care a avut-o cândva. Oricine o poate face. Iată o listă incompletă de grupuri care practică activ meditația sau încurajează oamenii să mediteze în mod regulat:

  • sportivi profesioniști din NFL, NHL și UFC;
  • actori printre care Hugh Jackman, Clint Eastwood și Arnold Schwarzenegger;
  • SEAL Echipa Șase și alte grupuri ale forțelor speciale ale armatei SUA și din întreaga lume;
  • o listă imposibil de lungă de CEO și antreprenori precum Richard Branson și Elon Musk.

Dacă Randy Couture și tipul care îl interpretează pe Wolverine meditează, o poți face și tu. Durează doar un minut – la propriu – și poți începe astăzi.