Acasă Nutritie L-Carnitina Pentru Scaderea in Greutate: Mit sau Realitate?

L-Carnitina Pentru Scaderea in Greutate: Mit sau Realitate?

l carnitina

Suplimentele si bauturile energizante care contin L-carnitina se considera ca sunt acceleratoare ale metabolismului, care va pot ajuta la pierderea in greutate si cresterea performantei atletice.

Totusi, s-ar putea sa nu existe suficiente date stiintifice pentru a sustine aceste afirmatii. Cititi in continuare pentru a afla de ce.


Un subiect “carnos”

Termenul de “carnitina” vine de la “carnis”, termenul latinesc pentru carne, care este si radacina cuvantului “carnivor”.

Ficatul si rinichii dumneavoastra produc L-carnitina din doi aminoacizi, lizina si metionina, asadar nu este necesara in alimentatia dumneavoastra.

L-carnitina este stocata in muschii dumeavoastra scheletali, in creier si in inima. La barbati, carnitina este stocata si in sperma.

Acest compus are un rol important in organismul dumneavoastra, transportand catena lunga de acizi saturati catre mitocondriile celulelor, unde acestia produc energie. Totodata, L-carnitina extrage din celule produsii toxici rezultati in urma procesului de producere a energiei, astfel incat acestia sa nu se dezvolte.

Unitatea de Suplimente Alimentare din cadrul Institutului National de Sanatate declara ca adultii si copii sanatosi nu au nevoie de suplimente de L-carnitina, cu exceptia celor care sufera de afectiuni genetice sau medicale specifice.


Ce spun cercetarile

Conform Unitatii de Suplimente Alimentare, studiile confirma faptul ca pacientii suferinzi de cancer care au luat intre 250 miligrame (mg) si 4 grame (g) de L-carnitina pe zi au simtit mai putina oboseala. Cercetarile au aratat si ca L-carnitina poate sa:

  • Imbunatateasca sensibilitatea insulinei si a durerii nervoase in cazul persoanelor cu diabet de tip 2;
  • Creasca fertilitatea la barbati;
  • Scada riscul de mortalitate la cei care au suferit un infarct miocardic ischemic sau atac de cord;
  • Genereze usoare imbunatatiri cognitive la persoanele in varsta.

20 de ani de cercetari nu pot sustine considerabil afirmatiile despre capacitatea L-carnitinei de a arde grasimile sau de a stimula performantele atletice de top.


 Surse alimentare

L-carnitina se gaseste si in alimente, cu precadere in carnea rosie. Un steak de 113 grame contine intre 56 si 162 mg. Un hamburger de 113 gr ofera intre 87 si 99 mg de L-Carnitina.

Cu cat este mai rosie carnea, cu atat este mai mare concentratia de L-carnitina. Cantitati mici de L-carnitina sunt prezente si in peste, carne de pasare si produsele lactate.

Ceva e putred

Suplimentele de L-carnitina la o cantitate de 3 gr pe zi pot avea posibile efecte secundare precum ameteli si stare de voma, crampe si diaree. Suplimentele de L-carnitina va pot afecta chiar si viata sociala, deoarece consumul de 3 g pe zi pot determina corpul sa emane un miros de stricat.

Persoanele care sufera de boli ale rinichilor sau de tulburari convulsive ar trebui sa acorde o atentie mai mare suplimentelor de L-carnitina sau bauturilor energizante care contin acest compus, precum Monster Energy.

Asta e din cauza ca L-carnitina poate provoca slabiciune a muschilor in cazul persoanelor cu boli la ficat si convulsii la persoanele cu tulburari convulsive. Totusi, unele studii arata ca L-carnitina poate fi benefica pentru cei care urmeaza un anumit tip de dializa.


Dopul L-carnitina

Cele mai grave complicatii provocate de L-carnitina sunt legate de riscul de boli cardiace. Cercetatorii de la Clinica Clevland au descoperit ca un metabolit al L-carnitinei creste sansele de arterisleroza sau de ingrosare a arterelor.

Nu L-carnitina in sine este problema. Este reactia la momentul in care intalneste bacteriile din intestine.

Cand mancati un steak sau inghititi o capsula de L-carnitina, bacteriile din intestine produc o chimicala numita trimetilamina. Apoi ficatul transforma trimetilamina in N-oxid de trimetilamina sau TMAO. Iar acesti produsi rezultati va intaresc arterele.

Cateva posibile motive pentru care sa renuntati la carne

Vegetarienii par sa aiba alte tipuri de bacterii intestinale si nu experimenteaza aceeasi reactie de TMAO daca mananca carne sau iau o pastila de L-carnitina.

Cercetatorii inca nu au aflat care este bacteria intestinala care declanseaza productia de TMAO dupa ce mananca carne sau iau L-carnitina.

Studiile ulterioare de identificare a acestei bacterii vor dezvalui mai multe despre interschimbul care are loc intre ceea ce mancam, flora intestinala si posibilitatea de a dezvolta boli cardiace.


Dr. Oz zice ‘Ooops’

Dovezile existente intre L-carnitina, TMAO si boala cardiaca l-au determinat pe Mehmet Oz, master in domeniu, sa revina asupra promovarii anterioare a L-carnitinei.

Candva un sustinator al acestui supliment, Oz si-a schimbat opinia cum ca L-carnitina ar putea contribui la eliminarea grasminii. Acum el lanseaza un avertisment sa nu luati L-carnitina.

Rareori necesar

Cine ar putea avea nevoie de suplimente L-carnitina?

Un copil nascut prematur care nu poate produce suficienta L-carnitina ar putea avea nevoie de acest supliment. O deficienta genetica rara numita deficit primar de carnitina poate sa impuna necesitatea administrarii acestui supliment.

Cei care au avut dureri nervoase cauzate de neuropatie sau diabet, au un declin cognitiv, trec printr-un tratament de cancer sau dezvolta o deficienta de L-carnitina din motive medicale specifice pot avea beneficii in urma acestui supliment, insa ar trebui sa o faca sub indrumarea medicului.

Toti ceilalti, ar fi cel mai bine sa o evite. Daca sunteti fan al bauturilor energizante care contin L-carnitina, retineti ca este putin probabil sa obtineti un avantaj metabolic.

Un steak ocazional nu va va face rau, dar ar fi ideal sa limitati consumul de carne rosie la cateva inghitituri ocazionale.