Acasă Sanatate Efectele Odihnei Insuficiente Asupra Corpului Dumneavoastra

Efectele Odihnei Insuficiente Asupra Corpului Dumneavoastra

odihna insomnie

Daca v-ati petrecut vreodata o noapte zvarcolindu-va, stiti deja cum va veti simti urmatoarea zi – obosit, irascibil si chestii de genul. Insa, nerespectarea programului de 7 pana la 9 ore de inchis ochii noaptea nu va face doar ametit si morocanos.

Efectele pe termen lung al odihnei insuficiente sunt reale.

Va consuma abilitatile mentale si va expune sanatatea psihica unui real risc. Stiinta a asociat somnul putin cu tot felul de probleme de sanatate, de la cresterea in greutate pana la un sistem imunitar slabit.

 

Probleme de memorie

In timpul somnului, creierul dumneavoastra formeaza conexiuni care va ajuta sa procesati si sa memorati informatii noi. O odihna insuficienta poate impacta in mod negativ atat memoria pe termen scurt, cat si cea pe termen lung

Probleme de concentrare si gandire

Concentrarea, creativitatea si abilitatile de rezolvare a problemelor nu sunt eficiente cand nu va odihniti suficient

Tulburari ale starii de spirit

Lipsa de somn va poate face morocanos, emotiv si impulsiv. Odihna insuficienta cronica va poate afecta starea de spirit si sa conduca la anxietate sau depresie, care poate degenera.

 

Accidente

Moleseala pe care o simtiti pe parcursul zilei poate creste riscul la accidente de masina sau lezari din alte cauze

Imunitate scazuta

Prea putin somn slabeste forta de aparare a sistemului dumneavoastra imunitar in fata virusilor precum cei care cauzeaza raceala si gripa comuna. Sunteti mai predispus sa va imbolnaviti, cand sunteti expus in fata acestor germeni.

Tensiune arteriala crescuta

Daca dormiti mai putin de 5 ore pe noapte, creste riscul de crestere a tensiunii arteriale.

Riscul de diabet

O lipsa de somn afecteaza secretia de insulina a corpului dumneavoastra, un hormon de scadere a zaharurilor din sange. Persoanele care nu dorm suficient au un nivel mai crescut de zaharuri in sange si prezinta un risc mai mare la diabet de tipul 2.

Crestere in greutate

Daca nu dormiti suficient, agentii chimici care va semnaleaza ca sunteti satul, sunt disfunctionali. Drept rezultat, sunteti mai predispus sa manancati mai mult, chiar si atunci cand ati mancat suficient.

 

 

Apetit sexual redus

Persoanele care nu dorm suficient, au de obicei un libidou scazut.

La barbati, aceasta scadere a apetitului sexual se poate d

atora unei scaderi a nivelului de testosteron.

Riscul de boala cardiaca

Odihna insuficienta poate duce la o crestere a tensiunii arteriale si un nivel mai crescut a agentilor chimici asociati cu inflamatia, ambele cu un rol important in boala cardiaca.

Dezechilibru

Lipsa de somn va poate afecta echilibrul si orientarea, ceea ce va face mai predispus la caderi si alte accidente fizice.

 Cititi in continuare pentru a afla despre cauzele odihnei insuficiente si modul exact in care va afecteaza sistemele si functiile corpului.


Cauzele odihnei insuficiente

Pe scurt, odihna insuficienta este cauzata de o lipsa considerabila de somn sau de o calitate redusa a somnului. Nerespectarea regulii generale de 7 ore de somn poate sa conduca in final la consecinte asupra sanatatii, care va afecteaza intregul corp. Aceasta poate fi cauzata si de o tulburare de somn fundamentala.

Corpul dumneavoastra are nevoie de somn, asa cum are nevoie de aer si mancare pentru a functiona in conditii optime. In timpul somnului, corpul dumneavoastra se vindeca si isi reface echilibrul chimic. Creierul dumneavoastra dezvolta noi conexiuni si ajuta la pastrarea memoriei.

Fara odihna suficienta, sistemele creierului si corpului dumneavoastra nu vor functiona normal. De asemenea poate reduce drastic calitatea vietii.

O analiza din anul 2010 a descoperit ca dormitul prea putin noaptea creste riscul de moarte prematura.

Semnele vizibile ale odihnei insuficiente includ:

  • Somnolenta excesiva;
  • Cascatul;
  • Iritabilitatea;
  • Oboseala din timpul zilei.

Stimulentele, precum cofeina, nu sunt suficiente pentru a depasi nevoia profunda de somn a corpului dumneavoastra. De fapt, acestea pot inrautati odihna insuficienta facandu-va sa adormiti greu noaptea. Acest lucru, in schimb, poate duce la ciclu de insomnii in timpul noptii, urmate de consum de cofeina in timpul zilei pentru a recastiga orele de inchis ochii. Pe care le-ati pierdut.

In spatele acestui scenariu, oboseala insuficienta cronica poate interfera cu sistemul intern al corpului dumneavoastra si poate cauza mai mult decat simptomele si semnele initiale redate mai sus.


Sistemul nervos central

Sistemul nervos central este autostrada informatiei a corpului dumneavoastra. Somnul este necesar pentru a-i mentine functionarea in conditii optime, insa insomnia cronica poate intrerupe fluxul normal al transmiterii informatiei.

In timpul somnului, se formeaza cai intre celulele nervoase (neuronii) din creierul dumneavoastra, care va ajuta sa retineti noile informatii asimilate. Odihna insuficienta va lasa creierul extenuat si astfel nu isi poate indeplini indatoririle.

De asemenea, va va fi foarte greu sa va concentrati sau sa invatati lucruri noi. Chiar si semnalele pe care le trasmite corpul dumneavoastra pot fi intarziate, ceea ce va poate afecta orientarea si creste riscul de accidente.

Odihna insuficienta va afecteaza in mod negativ si starea de spirit, dar si abilitatile mentale.

Va veti simti mai nerabdator sau mai predispus la schimbari de dispozitie. In plus, va poate compromite si procesul de luare a deciziilor si creativitatea.

Daca odihna insuficienta are loc pe o perioada destul de lunga, puteti incepe sa aveti halucinatii- sa auziti sau sa vedeti lucruri care nu sunt acolo. O lipsa de somn poate declansa chiar si obsesie la persoanele sufera de tulburari bipolare.

Printre alte riscuri psihologice se numara:

  • Comportament impulsiv;
  • Anxietate;
  • Depresie;
  • Paranoia;
  • Ganduri suicidale.

Veti ajunge sa aveti si episoade de atipire in timpul zilei. In cadrul acestor episoade, veti adormi pentru cateva secunde sau minute fara sa va dati seama.

Atipirea nu o puteti controla si este extrem de periculoasa daca conduceti. Va poate face mai predispus chiar si la ranire cauzata de impiedicari sau caderi.


Sistemul imunitar

In timpul somnului, sustemul dumneavoastra imunitar produce substante protectoare, care lupta impotriva infectiei, precum citokinele.  Foloseste aceste substante pentru a combate invadatorii straini precum bacteriile si virusii.

Citokinele va ajuta si la dormit, asigurand sistemului imunitar mai multa energie pentru a va apara corpul de imbolnaviri.

Odihna insuficienta impiedica sistemul dumneavoastra imunitar de a-si construi zidul de aparare. Daca nu dormiti suficient, corpul dumneavoastra ar putea sa nu fie capabil sa tina la distanta invadatorii si poate dura si mai mult sa va reveniti in urma unei imbolnaviri.

Odihna insuficienta pe termen lung creste si riscul la afectiuni cronice, precum diabetul sau boala cardiaca.


Sistemul respirator

Relatia dintre somn si sistemul respirator este interdependenta. O tulburare de respiratie in timpul noptii, numita apnee de somn obstructiva (ASO) va poate intrerupe somnul si sa ii scada calitatea.

Trezirea frecventa in noapte poate duce la odihna insuficienta, ceea ce va va face vulnerabili in fata infectiilor respiratorii precum raceala si gripa. Odihna insuficienta poate chiar sa inrautateasca bolile respiratorii existente, precum boala pulmonara cronica.


Sistemul digestiv

Alaturi de mancatul in exces si lipsa de miscare fizica, odihna insuficienta este un alt factor de risc de a deveni supraponderal si obez. Somnul afecteaza nivelul a doi hormoni, leptina si ghrelina, care controleaza senzatiile de foame si satietate.

Leptina transmite creierului dumneavoastra ca ati mancat suficient. Fara un somn suficient, creierul dumneavoastra reduce secretia de leptina si o creste pe cea de ghrelina, care este un stimulent pentru apetit. Fluxul acestor hormoni ar putea fi explicatia rontaitului din timpul noptii sau de ce anumite persoane pot sa manance peste masura noaptea tarziu.

O lipsa suficienta de somn va poate face sa va simtiti prea obosit pentru a face miscare fizica. In timp, o activitate fizica redusa va poate face sa cresteti in greutate deoarece nu ardeti suficiente calorii si nu acumulati masa musculara.

Odihna insuficienta va solicita corpul sa elibereze si un nivel mai inalt de insulina dupa ce mancati. Insulina controleaza nivelul de zaharuri din sangele dumnevoastra. Un nivel mai inalt de insulina conduce la depunerea grasimii si creste riscul la diabet de tipul 2.


Sistemul cardiovascular

Somnul afecteaza procesele care va mentin inima si vasele de sange sanatoase, inclusiv nivelul de zaharuri din sange, tensiunea arteriala si cel al inflamarii. Joaca, de asemenea, si un rol vital in abilitatea corpului dumneavoastra de a se vindeca si de a reface inima si vasele de sange.

Persoanele care nu dorm suficient sunt mai predispuse sa dezvolte boli cardiovasculare. O analiza a asociat insomnia cu un risc ridicat de infarct si accedent vascular cerebral.

Productia de hormoni este dependenta de somnul dumneavoastra. Pentru a produce testosteron aveti nevoie de cel putin 3 ore de somn neintrerupt, care este, de fapt, durata pentru primul dumneavoastra episod de somn REM (miscare rapida a ochilor). Trezirea pe durata noptii poate afecta productia de testosteron.

Aceasta intrerupere poate afecta si productia de hormoni de crestere, mai ales la copii sau adolescenti. Acesti hormoni ajuta la cresterea in masa musculara si repara tesuturile si celulele.

Glanda pituitara secreta in mod continuu hormoni de crestere, insa si somnul sau miscarea fizica ajuta la stimularea secretiei acestor hormoni.

Tratamentul de baza impotriva odihnei insuficiente este sa dormiti mai mult.

Acest lucru este mai usor de spus decat de facut, mai ales daca nu ati avut parte de un somn sanatos de cateva saptamani sau chiar mai mult. In acest punct al situatiei, s-ar putea sa aveti nevoie de ajutorul doctorului dumneavoastra sau a unui specialist in somn care, daca este cazul, poate diagnostica si trata o posibila tulburare de somn.

Tulburarile de somn va pot impiedica sa aveti parte de un somn de calitate in timpul noptii. Acestea va pot creste si riscul la efectele odihnei insuficiente asupra corpului dumneavoastra, redate mai sus.

Cele redate in continuare sunt cele mai frecvente tipuri de tulburari de somn:

  • Apnee de somn;
  • Narcolepsie;
  • Sindromul piciorului nelinistit;
  • Convulsii;
  • Tulburari de miscare.

Pentru a diagnostica aceste afectiuni, doctorul dumneavoastra poate solicita o analiza a somnului. Acesta se desfasoara, in mod normal, intr-un centru specializat de somn, insa acum exista metode de masurare a calitatii somnului si acasa.

Daca sunteti diagnosticat cu o tulburare de somn, vi se pot prescrie medicatii sau un dispozitiv care va mentine caile respiratorii deschise noaptea (in caz de apnee de somn), pentru a ajuta la combaterea simptomelor, astfel incat sa aveti parte de un somn de noapte mai bun, in mod regulat.


Prevenirea

Cea mai buna metoda de a preveni odihna insuficienta este sa va asigurati ca aveti un somn adecvat. Urmati ghidul de recomandari potrivit grupei dumneavoastra de varsta, care este de la 7 la 9 ore pentru majoritatea adultilor intre 18 si 64 de ani.

Alte modalitati sa reveniti pe drumul cel bun cu un program sanatos de somn inclus:

  • Reduceti puii de somn din timpul zilei (sau ii puteti evita total);
  • Abtineti-va de la cofeina dupa pranz;
  • Mergeti la culcare la aceeasi ora in fiecare seara;
  • Treziti-va la aceeasi ora in fiecare dimineata;
  • Tineti-va de programul de somn chiar si in weekend sau de sarbatori;
  • Petreceti o ora inainte de somn desfasurand activitati relaxante, precum cititul, meditatia sau o baie buna;
  • Evitati mesele grele inainte cu doua ore de a merge la culcare;
  • Abtineti-va de la folosirea dispozitivelor electronice chiar inainte de culcare;
  • Faceti miscare regulat, dar nu la orele serii, apropiate de ora de culcare.

Daca veti avea in continuare probleme de somn noaptea si va luptati cu oboseala din timpul zilei, discutati cu doctorul dumneavoastra. Va poate testa pentru afectiuni de sanatate pe fond, care va pot sta in calea programului de dormit.