Acasă Cool Care este diferența dintre un atac de panică și un atac de...

Care este diferența dintre un atac de panică și un atac de anxietate?

Privire de ansamblu

S-ar putea să auziți oameni vorbind despre atacuri de panică și atacuri de anxietate ca și cum ar fi același lucru. Cu toate acestea, sunt afecțiuni diferite.

Atacurile de panică apar brusc și implică o frică intensă și adesea copleșitoare. Sunt însoțite de simptome fizice înspăimântătoare, cum ar fi bătăi puternice de inimă, respirație grea sau amețeli.

Cea mai recentă ediție a Manualului de diagnostic și statistic al tulburărilor mintale (DSM-5) recunoaște atacurile de panică și le clasifică în atacuri neașteptate și așteptate.

Atacurile de panică neașteptate apar fără o cauză evidentă. Atacurile de panică preconizate sunt declanșate de factori externi, precum fobiile. Atacurile de panică se pot întâmpla oricui, dar mai multe atacuri de panică pot fi un semn al tulburării de panică.

Atacurile de anxietate nu sunt recunoscute în DSM-5. Cu toate acestea, DSM-5 definește anxietatea ca o caracteristică a mai multor tulburări psihiatrice comune.

Printre simptomele anxietății se numără îngrijorarea, stresul și frica. Anxietatea este de obicei legată de anticiparea unei situații stresante, a unei experiențe sau eveniment stresant. Anxietatea poate apărea treptat.

Lipsa recunoașterii diagnostice a atacurilor de anxietate înseamnă că semnele și simptomele sunt deschise interpretării.

Cu alte cuvinte, o persoană poate descrie un „atac de anxietate” și poate avea simptome pe care o altă persoană nu le-a întâmpinat niciodată, în ciuda faptului că a avut, de asemenea, un „atac de anxietate”.

Citiți mai departe pentru a afla mai multe despre diferențele dintre atacurile de panică și cele de anxietate.


Simptome

Atacurile de panică și anxietate pot fi similare și împărtășesc o mulțime de simptome emoționale și fizice.

Puteți experimenta atât un atac de anxietate, cât și unul de panică în același timp.

De exemplu, este posibil să simțiți anxietate în timp ce vă faceți griji pentru o situație potențial stresantă, cum ar fi o prezentare importantă la locul de muncă. Când ajungeți în situația respectivă, anxietatea poate declanșa un atac de panică.

Simptome Atac de anxietate Atac de panică
Emoționale teamă vagă și neliniște
primejdie
neliniște
frică
frica de a muri sau de a pierde controlul
un sentiment de detașare de lume sau de sine (depersonalizare)

 

Fizice palpitații cardiace sau un ritm cardiac accelerat
durere în piept
dificultatea de a respira, lipsa aerului
senzație de constricție la nivelul gâtului sau senzație de sufocare
gură uscată
transpirație
frisoane sau bufeuri
agitație sau tremurat incontrolabil
amorțeală sau furnicături (parestezie)
greață, dureri abdominale sau probleme la stomac
dureri de cap
senzație de leșin sau amețeli

 

Poate fi foarte dificil să știi dacă ceea ce trăiești este anxietate sau un atac de panică. Dar rețineți următoarele:

  • Anxietatea este de obicei legată de un lucru care este perceput ca fiind stresant sau amenințător. Atacurile de panică nu sunt întotdeauna declanșate de factori exteriori. Cel mai adesea apar din senin.
  • Anxietatea poate fi ușoară, moderată sau severă. De exemplu, anxietatea se poate declanșa în partea subconștientă a minții tale pe măsură ce îți desfășori activitățile de zi cu zi. Pe de altă parte, atacurile de panică implică mai ales simptome severe, perturbatoare.
  • În timpul unui atac de panică, reacția autonomă de luptă sau fugă preia controlul organismului. Simptomele fizice sunt adesea mai intense decât simptomele anxietății.
  • În timp ce anxietatea se poate dezvolta treptat, de obicei atacurile de panică apar brusc.
  • Atacurile de panică declanșează de obicei griji sau temeri legate de a avea un alt atac. Acest lucru poate avea un efect asupra comportamentului dvs., ceea ce vă determină să evitați locuri sau situații în care credeți că puteți risca un atac de panică.

Cauze

Atacurile de panică neașteptate nu au declanșatori externi clari. Atacurile de panică și anxietatea preconizate pot fi declanșate de lucruri similare. Unele lucruri declanșatoare comune includ:

  • o meserie stresantă;
  • condusul mașinii;
  • circumstanțe sociale;
  • fobii, cum ar fi agorafobia (frica de spații deschise sau aglomerate), claustrofobia (frica de spații mici) și acrofobia (frica de înălțimi);
  • semne sau amintiri legate de experiențe traumatice;
  • boli cronice, cum ar fi boli de inimă, diabet, sindrom de colon iritabil sau astm;
  • dureri cronice;
  • renunțarea la droguri sau alcool;
  • cafeina;
  • medicamente și suplimente;
  • probleme tiroidiene.

Factori de risc

Anxietatea și atacurile de panică au factori de risc similari. Aceștia includ:

  • traume sau asistarea la evenimente traumatice, fie ca și copil, fie ca adult;
  • a trece printr-un eveniment de viață stresant, cum ar fi moartea unei persoane dragi sau un divorț;
  • confruntarea cu stres și griji continue, cum ar fi responsabilitățile legate de locul de muncă, conflicte în familie sau probleme financiare;
  • viața cu o afecțiune cronică de sănătate sau cu o boală care vă poate pune viața în pericol;
  • o personalitate anxioasă;
  • o altă tulburare de sănătate mintala, cum ar fi depresia;
  • membrii apropiați ai familiei care au, de asemenea, anxietate sau tulburări de panică;
  • consum de droguri sau alcool.

Persoanele care au anxietate prezintă un risc crescut de a suferi de atacuri de panică. Cu toate acestea, a avea anxietate nu înseamnă că veți experimenta un atac de panică.


Cum ajungi la un diagnostic

Medicii nu pot diagnostica atacuri de anxietate, dar pot diagnostica:

  • simptome de anxietate;
  • tulburări de anxietate;
  • atacuri de panică;
  • tulburări de panică.

Medicul dumneavoastră vă va pune întrebări despre simptomele dvs. și va efectua teste pentru a exclude alte afecțiuni de sănătate cu simptome similare, precum boli de inimă sau probleme tiroidiene.

Pentru a obține un diagnostic, medicul dumneavoastră poate efectua, de asemenea:

  • un examen fizic;
  • analize de sânge;
  • un test cardiac, cum ar fi o electrocardiogramă (ECG sau EKG);
  • o evaluare psihologică sau un chestionar.

Remedii naturale

Trebuie să discutați cu medicul dumneavoastră sau cu un alt profesionist în domeniul sănătății mintale pentru a afla ce puteți face atât pentru a preveni cât și pentru a trata simptomele legate de anxietate și de panică. Dacă aveți un plan de acțiune și îl respectați atunci când apare atacul, acest lucru vă poate ajuta să simțiți că dețineți controlul în momentul atacului.

Dacă simțiți un atac de anxietate sau de panică, încercați următoarele:

  • Respirați lent și adânc. Când simțiți că vă crește ritmul respirației, concentrați-vă asupra fiecărei inspirații și expirații. Simțiți cum stomacul se umple de aer în timp ce inspirați. Numărați până la patru în timp ce expirați. Repetați până când respirația se încetinește.
  • Recunoașteți și acceptați ceea ce experimentați. Dacă ați experimentat deja un atac de anxietate sau un atac de panică, știți că poate fi incredibil de înspăimântător. Reamintiți-vă că simptomele vor trece și veți fi bine.
  • Exersați mindfulness. Practicile bazate pe mindfulness (atenție) sunt din ce în ce mai utilizate pentru a trata anxietatea și tulburările de panică. Mindfulness este o tehnică ce vă poate ajuta să vă ancorați gândurile în prezent. Vă puteți exersa atenția prin observarea activă a gândurilor și a senzațiilor, fără a reacționa la ele.
  • Folosiți tehnici de relaxare. Tehnicile de relaxare includ imagini ghidate, aroma terapie și relaxare musculară. Dacă întâmpinați simptome de anxietate sau atac de panică, încercați să faceți lucruri care vi se par relaxante. Închideți ochii, faceți o baie caldă sau folosiți lavanda care are un efect relaxant.

Modificarea stilului de viață

Următoarele modificări ale stilului de viață vă pot ajuta să preveniți anxietatea și atacurile de panică, precum și să reduceți severitatea simptomelor când acestea au loc:

  • Reduceți și gestionați sursele de stres din viața dvs.
  • Aflați cum să identificați și să opriți gândurile negative.
  • Faceți exerciții fizice moderate în mod regulat.
  • Practicați meditația sau yoga.
  • Mențineți o dietă echilibrată.
  • Alăturați-vă unui grup de sprijin pentru persoanele cu anxietate sau care suferă de atacuri de panică.
  • Limitați consumul de alcool, droguri și cofeină.

Alte tratamente

Vorbiți cu medicul dvs. despre alte tratamente pentru anxietate și atacuri de panică. Unele tratamente comune includ psihoterapia sau medicamente, inclusiv:

  • antidepresive;
  • medicamente împotriva anxietății;
  • benzodiazepine;

De multe ori, medicul dumneavoastră vă va recomanda o combinație de tratamente. Poate fi necesar, de asemenea, să vă modificați planul de tratament în timp.


De reținut

Atacurile de panică și atacurile de anxietate nu sunt la fel. Deși acești termeni sunt adesea folosiți unul în locul celuilalt, în DSM-5 sunt identificate doar atacuri de panică.

Anxietatea și atacurile de panică au simptome, cauze și factori de risc similari. Cu toate acestea, atacurile de panică tind să fie mai intense și sunt adesea însoțite de simptome fizice mai severe.

Trebuie să contactați un medic dacă simptomele legate de anxietate sau de panică vă afectează viața de zi cu zi.