Acasă Cool Cafeaua îți poate îmbunătăți concentrarea, dar probabil nu te face mai creativ

Cafeaua îți poate îmbunătăți concentrarea, dar probabil nu te face mai creativ

cafea de dimineata
  • Cafeaua poate îmbunătăți concentrarea, dar probabil că nu îmbunătățește creativitatea, conform cercetătorilor;
  • Experții susțin că studiile anterioare au ajuns la concluzii similare;
  • Experții adaugă că toată lumea este diferită, astfel că nivelul zilnic de cofeină adecvat poate varia de la o persoană la alta.

Ceașca de cafea dimineața îți poate spori capacitatea de concentrare și de rezolvare a problemelor, dar probabil că nu are un impact semnificativ asupra creativității.

Aceasta este concluzia unui studiu publicat săptămâna aceasta.

În cadrul cercetării, 80 de participanți au primit fie o pastilă de cofeină de 200 de miligrame, ceea ce este echivalentul a o ceașcă de cafea tare, fie au primit un placebo.

Au fost testate efectele stimulentului asupra gândirii convergente (de rezolvare a problemelor) și a gândirii divergente (generatoare de idei), a memoriei de lucru și a stării de spirit.

Cafeina afectează gândirea convergentă, dar nu și gândirea divergentă, conform cercetătorilor.

Cafeaua nu a afectat în mod semnificativ memoria de lucru, deși cercetătorii au raportat că participanții s-au simțit mai puțin triști.


Ce spun experții

 Kristin Kirkpatrick, MS, RDN, autoare a cărții „Ficatul slăbit”, spune că nu este surprinsă de rezultatele studiului.

Nici studiile anterioare nu au găsit o legătură cu creativitatea, a spus ea pentru Healthline.

Creativitatea este atât de personală, încât nu sunt sigură ce legătură ar putea avea cofeina asupra ei.”

Acest studiu a fost surprinzător pentru Andy De Santis, dietetician și specialist în slăbire.

Am scris și am analizat probe despre cofeină în numeroase rânduri, iar concluzia mea după ce am parcurs cele mai bune studii disponibile a fost întotdeauna că, în timp ce cofeina poate oferi atenție și concentrare sporită, există dovezi mult mai puțin convingătoare cum că ar ajuta la luarea de decizii critice sau la efectuarea de sarcini mai complexe”

„Pentru mine, pe baza a ceea ce am văzut anterior, nu este surprinzător că creativitatea se încadrează în cea de-a doua categorie și nu înseamnă că acest studiu închide definitiv capitolul despre cofeină și creativitate”, a adăugat De Santis.


Fii prudent cu cofeina

 Studiul a fost realizat cu echivalentul a doar o cană de cafea tare.

Healthline a vorbit cu experții pentru a stabili dacă o anumită cantitate de cofeină începe să aibă un impact invers.

„Da, absolut”, spune De Santis. „Există ceva cunoscut sub numele de legea Yerkes-Dodson, care spune, în esență, că există o relație între stimulare și performanță.”

Relația este una de rentabilitate diminuată. Iată cum funcționează.

„Cafeina, evident, oferă stimulare”, a spus De Santis. „La rândul său, această stimulare are potențialul de a îmbunătăți munca sau performanța unei persoane, mai ales dacă oboseala aduce un prejudiciu performanței.”

„Dar această relație funcționează doar până la un anumit punct critic, dincolo de care suprastimularea (adică prea multă cafeină) scade efectiv performanțele noastre, făcând concentrarea tot mai grea”, a explicat el.


Toți suntem diferiți

 Pragul este diferit pentru fiecare persoană.

„De fapt, acesta depinde foarte mult de genetică”, spune Kirkpatrick. „De exemplu, unele persoane metabolizează rapid cofeina, în timp ce altele în mod lent.”

Factorul determinant constă în gena CYP1A2 care a fost studiată în mod detaliat”, a spus ea. „Pentru metabolizatorii lenți, excesul de cofeina poate fi mortal.”

„În termeni mai generali, cu toții reacționăm diferit la cofeină”, a explicat Kirkpatrick.

Starea de alertă și creșterea energiei ar fi probabil afectate de felul în care metabolismul tău procesează cafeina”.

Îți cunoști cel mai bine corpul, așa că ascultă ce-ți spune.

Majoritatea dintre noi știm cum reacționăm la cofeină”, a spus Kirkpatrick. „Unii dintre pacienții mei beau șase căni pe zi, în timp ce alții nu pot bea mai mult de o ceașcă de cafea.”

„Dacă te simțiți nervos, agitat, nu poți dormi noaptea din cauza consumului de cafea, s-ar putea să nu fie stimulentul potrivit pentru tine.”, a adăugat ea.

Cu toate acestea, dacă tolerezi cafeina și o folosești ca metodă de îmbunătățire a performanței, De Santis spune că este în regulă să bei o cantitate mai mare de cafea.

„Nu există dovezi care să indice că creativitatea ar pute fi inhibată de cafeina, așa că nu cred că trebuie să ne concentrăm prea mult asupra acestui aspect”