Acasă Nutritie 10 Beneficii ale Proteinei din Zer (Bazate pe Dovezi Stiintifice)

10 Beneficii ale Proteinei din Zer (Bazate pe Dovezi Stiintifice)

Proteina din zer se numara printre cele mai studiate suplimente din lume, si pe buna dreptate. Are o valoare nutritionala foarte mare si studiile stiintifice au scos la iveala numeroase beneficii asupra sanatatii.

Iata cele 10 beneficii aupra sanatatii ale proteinei din zer care sunt sustinute de studii clinice.


Zerul este o Sursa Excelenta de Proteina de Inalta Calitate

Proteina din zer este fractiunea proteica din zer, adica un lichid care se separa din lapte in timpul producerii branzei. Este o proteina pura si de inalta calitate, care contine toti aminoacizii esentiali.

In plus, este foarte digestibila si se absoarbe rapid in intestine, in comparatie cu alte tipuri de proteine. Aceste calitati o fac sa fie cea mai buna sursa alimentara de proteina existenta.

Exista 3 tipuri principale de pudra proteica din zer: concentrat (WPC), izolat (WPI) si hidrolizat (WPH).

Concentratul proteic este cel mai comun, dar si cel mai ieftin.

Ca supliment alimentar, proteina din zer este foarte populara in randul culturistilor, atletilor si al altor persoane care doresc un adaos de proteina in alimentatie.

CONCLUZIA

Proteina din zer are o valoare nutritionala foarte mare si este cea mai buna sursa alimentara de proteina de inalta calitate. Este foarte digestibila si se absoarbe rapid in comparatie cu alte proteine.


Proteina din Zer Sustine Cresterea Masei Musculare

Masa musculara scade in mod natural odata cu varsta. Acest lucru conduce de obicei la cresterea in grasime si creste riscul de multe boli cronice.

Totusi, acesta schimbare adversa in compozitia organismului poate fi partial prevenita, incetinita sau inversata prin combinarea antrenamentului de rezistenta si o dieta adecvata.

Antrenamentul de rezistenta combinat cu consumul de mancare bogata in proteina sau suplimente proteice s-a dovedit a fi eficient ca strategie preventiva.

In mod particular, sursele de proteina de inalta calitate, precum cele din zer, sunt cele mai eficiente, fiind bogate in aminoacizi ramificati numiti leucine.

Leucina este cel mai mare factor de crestere (anabolic) al aminoacizilor. Din acest motiv, proteina din zer este eficienta pentru prevenirea pierderii masei musculare cauzata de imbatranire, precum si pentru intarirea rezistentei si formarea unui corp mai atragator.

In vederea cresterii masei musculare, proteina din zer s-a dovedit a fi oarecum mai buna in comparatie cu alte tipuri de proteina precum cazeina sau soia.

Totusi, daca proteina lipseste deja din alimentatia dumneavoastra, suplimente nu vor face o diferenta prea mare.

 CONCLUZIA

Proteina din zer este excelenta pentru cresterea si mentinerea masei musculare, mai ales cand este combinata cu antrenamentul pentru rezistenta.


Proteina din Zer Poate Scadea Tensiunea Arteriala

O tensiune arteriala anormal de mare (hipertensiune) este unul din factorii de risc pentru boala cardiaca.

Numeroase studii au asociat consumul de produse lactate cu scaderea tensiunii arteriale.

Aceste efect a fost atribuit unei familii de peptide bioactive din lactate, asa numitii “inhibitori ai enzimei de conversie” (inhibitorii ACE)

Inhibitorii ACE din proteina din zer se numesc lactokinine. Cateva studii pe animale au demonstrat ca au efecte benefice asupra tensiunii arteriale.

Un numar limitat de studii clinice au cercetat efectele proteinei din zer asupra presiunii sanguine, insa multi experti considera ca rezultatele sunt neconcludente.

Un studiu efectuat pe persoane supraponderale a aratat ca suplimentarea cu proteina din zer, 54g/zi timp de 12 saptamani, a scazut tensiunea arteriala sistolica cu 4%. Alte proteine din lapte (cazeina) a avut efecte similare.

Acest efect este sustinut si de un alt studiu care a descoperit efecte semnificative cand participantii la studiu au primit concentrat de proteina din zer (22g/zi) timp de 6 saptamani.

Totusi, tensunea arteriala a scazut doar la cei care au avut-o mare sau usor crescuta.

Totodata, in cadrul unui studiu care a folosit cantitati mult mai mici de proteina din zer (mai putin de 3.25g/zi), amestecate intr-o bautura cu lapte, nu s-au descoperit efecte relevante asupra tensiunii arteriale

CONCLUZIA

Proteina din zer poate scadea tensiunea arteriala la persoanele care o au crescuta. Acest lucru se datoreaza peptidelor bioactive numite lactokinine.


Proteina din Zer Poate Contribui la Tratarea Diabetului de Tip 2

Diabetul de tip 2 este o boala cronica caracterizata printr-un nivel inalt de zaharuri in sange si o functie afectata a insulinei.

Insulina este hormonul care are rolul de a stimula absorbtia zaharurilor din sange in celule, mentinandu-l in limitele sanatatii. Proteina din zer s-a dovedit a fi eficienta in moderarea zaharurilor din sange, crescand atat nivelul de insulina, cat si sensibilitatea acesteia la efectele sale.

In comparatie cu alte surse de proteina, precum cea din albusul de ou sau din peste, proteina din zer pare sa fie castigatoare.

Aceste proprietati ale proteinei din zer pot fi comparate chiar si cu medicamentele pentru diabetici, precum sulfonilurea.

Drept rezultat, proteina din zer poate fi utilizata in mod eficient ca tratament suplimentar pentru diabetul de tip 2.

Consumul suplimentului de proteina din zer inainte sau in timpul unei mase bogate in carbohidrati s-a dovedit ca ar modera nivelul de zaharuri din sange atat in cazul persoanelor sanatoase, cat si in cazul celor care sufera de diabet de tip 2.

CONCLUZIA

Proteina din zer este eficienta in moderarea nivelului de zaharuri din sange, mai ales daca este consumata inainte sau in timpul unei mese bogate in carbohidrati. Poate fi de ajutor mai ales persoanelor care sufera de diabet de tip 2.


Proteina din Zer Poate Contribui la Reducerea Inflamarii

Inflamatia  face parte din reactia organismului la lezare. Inflamarea de scurta durata este benefica, insa in anumite situatii poate deveni cronica.

Inflamarea cronica poate fi daunatoare si este un factor de risc pentru multe boli. Poate reflecta anumite probleme de sanatate nediagnosticate sau obiceiuri nesanatoase ale stilului de viata.

Un studiu de analiza mai larga a descoperit ca suplimentele de proteina din zer, in doze foarte mari, poate reduce semnificativ proteina C-reactiva (CRP), un indicator esential al inflamatiei din organism.

CONCLUZIA

S-au dovedit ca dozele foarte mari de proteina din zer pot reduce nivelul proteinei C-reactiva din sange, ceea ce arata ca pot sa reduca si inflamarea.


Proteina din Zer Poate fi Benefica pentru Boala Inflamatorie Intestinala

Boala inflamatorie intestinala este o afectiune caracterizata de o inflamare cronica in invelisul tractului intestinal.

Este un termen colectiv pentru boala Crohn si colita ulceroasa.

S-a descoperit, atat in urma studiilor pe rozatoare cat a celor pe oameni, ca suplimentarea cu proteina din zer are efecte benefice asupra bolii inflamatorii intestinale.

Totusi dovezile existente sunt putine si sunt necesare mai multe studii ulterioare inainte de a face afirmatii concrete.

CONCLUZIA

Suplimentele de proteina din zer pot avea efecte benefice asupra bolii inflamatorii intestinale.


Proteina din Zer Poate Intari Sistemul de Aparare al Antioxidantilor din Organism.

Antioxidantii sunt substante care lupta impotriva oxidarii in organism, reducand stresul oxidativ si indepartand riscul de diverse boli cronice.

Unul din cei mai important antioxidanti din organismul uman este glutationul.

Spre deosebire de majoritatea antioxidantilor pe care ii obtinem din alimentatie, glutationul este produs de care organism.In corp, productia de glutation depinde de rezerva a catorva aminoacizi, precum cisteina, care uneori este in cantitate limitata.

Din acest motiv, alimentele bogate in cisteina, precum proteina din zer poate accelera sistemul natural de aparare al antioxidantilor din organism.

Cateva studii efectuate atat pe oameni cat si pe rozatoare, au descoperit ca proteina din zer poate sa reduca stresul oxidativ si sa creasca nivelul de glutation.

CONCLUZIA

Suplimentul de proteina din zer poate intari sistemul de aparare al antioxidantilor din organism prin sustinerea formarii glutationului, unul din principalii antioxidanti ai organismului.


Proteina din Zer Poate Avea Efecte Benefice asupra Grasimilor din Sange

 Colesterolul mare, in special colesterolul LDL, este un factor de risc pentru boala cardiaca.

Intr-un studiu efectuat pe persoane supraponderale, carora li s-a administrat 54 de grame/zi de proteina din zer, timp de 12 saptamani, a dus la reduceri semnificative ale colesterolului total si LDL (“cel rau”).

Alte studii nu au descoperit efecte similare asupra colesterolului din sange, insa lipsa efectelor se poate datora diferentelor din conceptul studiului.

Sunt necesare studii ulterioare inainte de a avea o concluzie clara.

CONCLUZIA

Pe termen lung, o doza mare de dupliment de proteina din zer poate scadea nivelul colesterolului. Insa, dovezile sunt putine la acest moment.


Proteina din Zer Este Foarte Satioasa (Consistenta), Ceea Ce Poate Reduce Senzatia de Foame

Satietatea este un termen folosit pentru a descrie senzatia de plin pe care o simtim dupa ce mancam.

Este opusul apetitului sau a foamei, si ar trebui sa suprime pofta de mancare si dorinta de a manca.

Anumite alimente sunt mai satioase decat altele, un efect estompat partial de compozitia lor de macronutrienti (proteina, carbohidrati, grasime).

Proteina este, de departe, cea mai consistenta dintre cei trei macronutrienti.

Totusi, nu toate proteinele au acelasi efect asupra satietatii. Proteina din zer pare sa fie mai satioasa decat alte tipuri de proteina, precum cazeina si soia.

Aceste proprietati o face utila in cazul celor care trebuie sa manance mai putine calorii si sa scada in greutate.

CONCLUZIA

Proteina din zer este mult mai satioasa (consistenta) in comparatie cu celelalte proteine. Din acest motiv este un adaos util in alimentatia celor care doresc sa scada in greutate.


Proteina din Zer Poate Contribui la Scaderea in Greutate

Consumul mare de proteina este o binecunoscuta strategie de slabit.

Consumul mai mare de proteina poate sustine eliminarea grasimii prin:

  • Suprimarea apetitului, conducand la un aport mai scazut de calorii
  • Accelerarea metabolismului, contribuind la arderea unui numar mai mare de calorii
  • Contribuirea la mentinerea masei musculare pe durata scaderii in greutate

Proteina din zer s-a dovedit a fi eficienta in anumite situatii si poate avea un efect mai mare asupra arderii grasimii si a satietatii in comparatie cu alte tipuri de proteina.

CONCLUZIA

Consumul mare de proteina este o cale foarte eficienta de a scadea in greutate si anumite studii arata ca proteina din zer poate avea efecte mult mai mari decat alte tipuri de proteina.


Efecte Secundare Si Modul de Intrebuintare

Proteina din zer este foarte usor de integrat intr-o alimentatie.

Se vinde ca pudra care poate fi adaugata in smoothie-uri, iaurturi sau doar amestecata cu apa sau lapte. Exista o mare varietate pe Amazon.

25-50 grame pe zi (1-2 cupe) este o doza frecvent recomandata, insa mai bine respectati dozajul recomandat pe ambalaj.Retineti ca este inutil sa luati prea multa proteina. Organismul poate folosi doar o cantitate limitata de proteina la un moment dat.

Consumul excesiv poate cauza probleme digestive, precum ameteli, dureri, balonare, crampe, flatulenta si diaree.Totusi, consumul moderat de suplimente de proteina din zer este bine tolerat de majoritatea persoanelor, cu putine exceptii.

Daca sunteti intolerant la lactoza, izolatul sau hidroizolatul proteic din zer poate fi mai potrivit decat concentratul proteic. Daca ati avut vreodata probleme cu ficatul sau rinichii, mai bine consultati un medic inainte sa luati suplimente de proteina.

In concluzie, proteina din zer nu este doar o metoda convenabila de a va creste aportul de proteina, ci poate avea, totodata, si cateva efecte puternic de benefice.